Επ’ αόριστο η συνεισφορά της ναυτιλίας στα δημόσια οικονομικά- 10% επί των εισαγόμενων μερισμάτων

«Φόρο» 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων θα περιλαμβάνει το νέο συνυποσχετικό που θα υπογράψει ο ελληνικός εφοπλισμός με την πολιτεία στο πλαίσιο της προσφοράς του προς την ελληνική οικονομία, όπως αποκάλυψε ο
πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση των μελών της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών.
Ο κ. Βενιάμης υπογράμμισε ότι «μετά τη λήξη στο τέλος του 2018 του πενταετούς διάρκειας Συνυποσχετικού μεταξύ της ναυτιλιακής κοινότητας και της Πολιτείας, η ναυτιλιακή μας κοινότητα, με συντριπτική πλειοψηφία σε αριθμό πλοίων και χωρητικότητα, έχει ήδη αποφασίσει να συνάψει ένα νέο συνυποσχετικό οικειοθελούς παροχής με την Πολιτεία, το οποίο σε κάθε περίπτωση θα σέβεται νομοτεχνικά το υφιστάμενο θεσμικό ναυτιλιακό πλαίσιο. Τα κύρια χαρακτηριστικά του νέου Συνυποσχετικού έγκεινται στην αόριστη χρονική διάρκεια αυτού και στην καταβολή ενός σταθερού ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων ναυτιλιακών μερισμάτων των φυσικών προσώπων.»
» Είναι σημαντικό να τονισθεί ότι η απόφαση αυτή αποδεικνύει για άλλη μια φορά την υπευθυνότητα και ενότητα του κλάδου καθώς και την ισχυρή βούλησή μας να συνεχίσουμε τη διαχρονικά ενεργή παρουσία μας στον τόπο μας».
Στη ομιλία του ο κ. Βενιάμης, αναφέρθηκε και στο δυναμισμό της ελληνικής ναυτιλίας.
«Νοιώθουμε ιδιαίτερα περήφανοι για το γεγονός ότι και το 2018 η ελληνόκτητη ναυτιλία συνέχισε να εκπροσωπεί άνω του 20% σε dwt της παγκόσμιας χωρητικότητας και να ενδυναμώνει την ευρωπαϊκή ναυτιλία, αποτελώντας άνω του 51% του κοινοτικού στόλου».
Επίσης, πρόσθεσε, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα της περιόδου Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2018 ανήλθε σε 15,2 δισεκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 15% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2017, επανερχόμενο σταδιακά αλλά με σταθερούς αυξητικούς ρυθμούς στα επίπεδα εισαγωγής συναλλάγματος πριν την επιβολή των capital controls.

Προοπτικές της ναυλαγοράς

Εξέφρασε συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία της ναυλαγοράς το 2019 τόσο για τον κλάδο των δεξαμενοπλοίων όσο και για τα φορτηγά ξηρού φορτίου που, όπως είπε, ελπίζουμε, ότι μετά τη δύσκολη περίοδο που αντιμετωπίζουν τώρα, θα μπορέσουν να βρεθούν σε πορεία ενίσχυσης εσόδων. Εξάλλου, όπως ιστορικά συμβαίνει, σε εποχές με προκλήσεις και οικονομικές αναταράξεις που επηρεάζουν τις ναυλαγορές, οι Έλληνες πλοιοκτήτες «επιχειρούν» με το πλεονέκτημα της προσαρμοστικότητας και της έμφυτης ικανότητας έγκαιρης επανατοποθέτησης που τους χαρακτηρίζει.

Ελληνικός εφοπλισμός

Τον Ιούνιο του 2018, η διεθνής Έκθεση των Ποσειδωνίων έφερε στο διεθνές προσκήνιο το δυναμικό παρόν και το πολλά υποσχόμενο μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλά και την ίδια την Ελλάδα και την ποσοτική και ποιοτική, ηγετική θέση της ναυτιλίας που εκπροσωπεί ο ελληνικός εφοπλισμός, επισήμανε ο κ. Βενιάμης.
«Έγινε πασιφανές ότι η χώρα μας δύναται να αναδειχθεί σε πόλο έλξης πολλών επιχειρηματικών ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων, ειδικά σε μια περίοδο που η Ευρώπη αντιμετωπίζει αναταράξεις όπως η έξοδος του Ηνωμένου Βασιλείου, με την ποντοπόρο ναυτιλία και τη διαχείρισή της να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο ενός αναπτυξιακού σχεδίου».

Ναυτική εκπαίδευση

Ο κ. Βενιάμης επανέλαβε τις πάγιες θέσεις της Ένωσης για τον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης, «όπου μπορεί το έτος που πέρασε να έγιναν προσπάθειες βελτίωσης των αδυναμιών της, αλλά δυστυχώς το όλο σύστημα συνεχίζει να χωλαίνει, λόγω της έλλειψης μιας ολιστικής πολιτικής, προσανατολιζόμενης στη ριζική αναβάθμιση αυτής και όχι σε άστοχες μεμονωμένες προσπάθειες ανωτατικοποίησής της».
«Αναμένουμε λοιπόν, με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα από τη λειτουργία, σε πλήρη πια επιχειρησιακή δομή, του Γραφείου Σταδιοδρομίας, που θα συνδράμει στην καλύτερη διασύνδεση των σπουδαστών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού με τις ναυτιλιακές εταιρίες για την εκτέλεση των εκπαιδευτικών τους ταξιδιών, καθώς επίσης και στη λειτουργία του Κέντρου Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ) Βορείου Ελλάδος, η ίδρυση του οποίου έχει ανακοινωθεί από τον Μάιο του 2016.»
» Τέλος, υπενθυμίζω ότι έχουμε προ καιρού καταθέσει πρόταση για αλλαγές στη νομοθεσία σχετικά με τη δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Λυκείων Ναυτικής Κατεύθυνσης (ΕΠΑΛ) σε συνδυασμό με την ευρύτερη αναβάθμιση του επιπέδου μάθησης και μετεκπαίδευσής τους, που θα επιτρέψουν στην αξιοποίηση νέων ανθρώπων που συνειδητά έχουν επιλέξει την κατεύθυνση του ναυτικού επαγγέλματος».
Σε κάθε περίπτωση, τόνισε, «προτεραιότητα της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών παραμένει η αναβίωση της ναυτοσύνης του λαού μας, προκειμένου να μην χάσουμε ως έθνος τη ναυτική μας ταυτότητα και τεχνογνωσία. Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι η παραγωγή ικανοποιητικού αριθμού άρτια εκπαιδευμένων αξιωματικών».
Επιπροσθέτως όμως, «χρειάζεται να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη και ο θεμελιώδης παράγοντας της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας μας. Η ελληνική ναυτεργασία καλείται να ακολουθήσει τα βήματα της παγκοσμιοποίησης και να συμπλεύσει με τις αρχές της ανταγωνιστικότητας της διεθνούς ναυτεργασίας. Και μόνο τότε θα δοθεί στους νέους της πατρίδας μας η επαγγελματική διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος, μια επιλογή που τώρα μπλοκάρεται από τελματώδεις συνδικαλιστικές πρακτικές και νοοτροπίες άλλων εποχών.»
» Η ναυτιλία των Ελλήνων όχι μόνο με την επάνδρωση του στόλου της στη θάλασσα, αλλά και με την στελέχωση των επιχειρήσεών της, έχει τη δυναμική να προσφέρει περισσότερες θέσεις εργασίας, με όρους όμως αντικειμενικά ανταγωνιστικούς, παράμετρος που έγινε αμοιβαίως αποδεκτή στις διαπραγματεύσεις με την ΠΑΣΕΝΤ, το σωματείο των υπαλλήλων των διαχειριστικών μας γραφείων και είχαμε το θετικό αποτέλεσμα να υπογράψουμε τον Αύγουστο του 2018 νέα τριετή συλλογική σύμβαση εργασίας, προστατεύοντας την εργασιακή ειρήνη στον κλάδο μας».

Περιβαλλοντική λειτουργία των πλοίων

Ο κ. Βενιάμης μίλησε και «για τις εξελίξεις σε καίρια θέματα που χειριστήκαμε στο διεθνές επίπεδο, δίνοντας έμφαση στους νέους κανόνες παιχνιδιού που επιβάλλονται στη διεθνή ναυτιλία στο πλαίσιο των νέων πολιτικών και νομοθετημάτων για την περιβαλλοντική λειτουργία των πλοίων, και ειδικότερα για τη μείωση των ατμοσφαιρικών εκπομπών από τα πλοία και για τη μετάβαση στη χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας».
Όπως εξήγησε, η ΕΕΕ σε ταύτιση με τις θέσεις της διεθνούς ναυτιλίας υποστήριξε σθεναρά σε όλα τα επίπεδα την ανάγκη για την υιοθέτηση μιας ρεαλιστικής διεθνούς στρατηγικής, στα πλαίσια του μοναδικού αρμόδιου εξειδικευμένου οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για τη ναυτιλία, του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, του ΙΜΟ, για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
«Τα αποτελέσματα της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ (MEPC 72) τον Απρίλιο του 2018 μας δικαίωσαν πλήρως με τη λήψη μιας απόφασης ορόσημο, που υπερβαίνει τη Συμφωνία των Παρισίων χάρη στη συμπερίληψη ποσοτικών στόχων, και παράλληλα καθιστά τη ναυτιλία τον πρώτο βιομηχανικό κλάδο που υιοθέτησε σε παγκόσμιο επίπεδο συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου».
Η ναυτιλία «θα χρειασθεί, σε κάθε περίπτωση, ασφαλή, εναλλακτικά, χαμηλής ή μηδενικής περιεκτικότητας σε ορυκτό άνθρακα, ασφαλή καύσιμα, για να μπορέσει να επιτύχει την απεξάρτησή της από αυτόν. Είναι επομένως φανερό, ότι όλα τα μέρη της ναυτιλιακής αλυσίδας, και αναφέρομαι στην ανάγκη δραστηριοποίησης των προμηθευτών ενέργειας και καυσίμων, των ναυπηγείων, των κατασκευαστών μηχανών, των εταιρειών ναυτιλιακής τεχνολογίας, πρέπει να συνδράμουν στην επιτυχή υλοποίηση των στόχων της στρατηγικής του ΙΜΟ. Εξάλλου θέλω να υπενθυμίσω ότι η πλοιοκτησία δεν έχει ευθύνη για την ποιότητα των μηχανών, ούτε για την ποιότητα και την ασφάλεια των καυσίμων που της παρέχονται για τη λειτουργία των πλοίων της».
Η ΕΕΕ, πρόσθεσε, συνεχίζει να παρακολουθεί διεξοδικά τις συζητήσεις σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο και με την εκπόνηση σχετικών μελετών στοχεύει σε πρώτο στάδιο στη διαμόρφωση ρεαλιστικών προτάσεων για το θέμα των βραχυπρόθεσμων μέτρων, που αποτελεί και την πολιτική προτεραιότητα των νομοθετικών οργάνων, κυρίως σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να εμείνω στη λανθασμένη, όπως αποδείχθηκε και στην πράξη, πολιτική επιλογή του Υπουργείου Ναυτιλίας μας να συνταχθεί, πριν από την προαναφερόμενη κρίσιμη σύνοδο του ΙΜΟ, με τη μη ρεαλιστική κοινή θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για 100% απόλυτη μείωση των αερίων εκπομπών από τα πλοία έως το 2050, μία θέση που έθεσε σε κίνδυνο τις διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ, ευτυχώς τελικά χωρίς καμία αποδοχή, και να στερήσει από τη χώρα μας τη δική της αυτόνομη φωνή, μια επιλογή που δεσμεύει πια την Ελλάδα από κάθε σχετική με το θέμα πρωτοβουλία στον ΙΜΟ» δεν παρέλειψε να προσθέσει ο κ. Βενιάμης.
«Απαίτησή μας ήταν και παραμένει τα ναυτιλιακά καύσιμα που θα χρησιμοποιούμε μετά το 2020, όχι μόνο να συμμορφώνονται με την απαιτούμενη περιεκτικότητα σε θείο αλλά να είναι κατάλληλα για χρήση, χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια των πλοίων, των πληρωμάτων και η προστασία του περιβάλλοντος. Έχουμε το δικαίωμα αλλά και την υποχρέωση ως υπεύθυνη βιομηχανία να προβάλλουμε τις ενστάσεις μας, και να απαιτούμε έγκαιρη συνεκτίμηση όλων των παραμέτρων του θέματος» πρόσθεσε ο πρόεδρος της ΕΕΕ και πρόσθεσε:
«Μια σοβαρή παράμετρος στις συζητήσεις, έχει αποτελέσει η χρήση scrubbers ως εναλλακτική, αλλά καταδεικνύεται όχι ισοδύναμη, μέθοδος συμμόρφωσης με τους νέους Κανονισμούς. Η χρήση scrubbers είναι μια εξαίρεση στον κανόνα, για την οποία σε καμία περίπτωση δεν έχει μελετηθεί το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα εγκαίρως όπως θα έπρεπε. Η Ένωση, εξαρχής και πριν την υιοθέτηση του σχετικού Κανονισμού, είχε τοποθετηθεί υπέρ της θεμελιώδους αρχής ότι η αποθείωση των καυσίμων πρέπει να υλοποιείται στην στεριά και όχι επί των πλοίων. Η χρήση των scrubbers δυστυχώς έχει δημιουργήσει πόλωση μεταξύ της ευρείας ναυτιλιακής βιομηχανίας και της μειονότητας των εφοπλιστών που έχουν ήδη ή προτίθενται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με scrubbers».
«Με το θεσμικό μου ρόλο και χωρίς να υπεισέρχομαι σε παράγοντες εμπορικού χαρακτήρα, θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι η ΕΕΕ προβαίνει σε όλες τις ενέργειες που απαιτούνται να γίνουν για να προασπίσουμε το συμφέρον της πλειονότητας. Οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών, όπου όλο και μεγαλύτερος αριθμός κρατών απαγορεύει στα λιμάνια του τη χρήση open-loop scrubbers επιβεβαιώνουν δυστυχώς το γεγονός ότι πρόκειται για μία μη επιστημονικά τεκμηριωμένη νομοθετική πρόβλεψη, που θα απασχολήσει έντονα τη ναυτιλία το επόμενο διάστημα» σημείωσε ο κ. Βενιάμης.
Ο κ. Βενιάμης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και «στο δημιούργημα της Ένωσής μας, την Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού, τη γνωστή ως «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», που σε λίγο καιρό θα κλείσει τρία χρόνια ύπαρξης.»
» Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι συνεχίζει το πολυδιάστατο έργο της, το οποίο αναπτύσσεται συνεχώς, χάριν των χρηματικών συνεισφορών σας αλλά και της προσωπικής εργασίας εθελοντών συναδέλφων μας που προσφέρουν τον χρόνο και τις γνώσεις τους για τους σκοπούς αυτής. Το προηγούμενο έτος η «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», κλήθηκε να σταθεί στο ύψος των έκτακτων περιστάσεων από τις φονικές και καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού. Για άλλη μια φορά η άμεση και γενναιόδωρη ανταπόκριση πολλών μελών της ναυτιλιακής μας οικογένειας οδήγησε στη συγκέντρωση ενός κεφαλαίου ειδικού σκοπού, περίπου 7.5 εκατομμυρίων ευρώ έως σήμερα.»
» Όπως προσφάτως ανακοινώσαμε αυτό θα διατεθεί αποκλειστικώς για την οικονομική συνδρομή και υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης που περιλαμβάνει στοχευμένες πρωτοβουλίες σε διαφορετικούς τομείς, προκειμένου να υπάρξει ανακούφιση των συμπολιτών μας που υπέστησαν υλικές καταστροφές, καθώς και έργα ευρύτερου σκοπού, για την πρόληψη ή αντιμετώπιση παρόμοιων καταστροφών, μεταξύ των οποίων είναι και η επισκευή εναέριων μέσων έρευνας και διάσωσης (ελικόπτερα super puma)».
Πηγή: in.gr