Δοκιμή Nissan LEAF: Το ηλεκτρικό που καίει 1,9 ευρώ/100 χλμ!

Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι το Nissan LEAF είναι το πρώτο σε πωλήσεις ηλεκτρικό μοντέλο του πλανήτη, αφού στην πρώτη του γενιά από το 2010 που πρωτοκυκλοφόρησε, ξεπέρασε τις 300.000 πωλήσεις παγκοσμίως, όπως αναφέρει το newsauto.gr.

Πλέον με τη δεύτερη γενιά του LEAF, η Nissan έρχεται να δείξει στην πράξη την εξέλιξη στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, προσφέροντας ένα αυτοκίνητο οικογενειακών δυνατοτήτων, το οποίο παρέχει περισσότερη αυτονομία κίνησης, πάντα τα οικονομικά και οικολογικά χαρακτηριστικά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, αλλά και διευρυμένα στοιχεία τεχνολογίας άνεσης και ασφάλειας.

Στο τιμολογιακό κομμάτι, όπως συμβαίνει με τις προτάσεις του είδους, το ηλεκτρικό LEAF λόγω της τεχνολογίας που εφαρμόζει δεν είναι φθηνό, κοστίζοντας στη χώρα μας από 32.990 ευρώ. Ο εξοπλισμός που το συνοδεύει είναι υπέρ-πλήρης αφού στάνταρ προσφέρονται μεταξύ άλλων ESP, 6 αερόσακοι, όλο το ηλεκτρικό πακέτο, ηχοσύστημα με έγχρωμη οθόνη αφής και σύστημα πλοήγησης, 9 διαφορετικά συστήματα ασφαλείας, κάμερα οπισθοπορείας, κλιματισμός, Intelligent cruise control και πολλά άλλα. Παράλληλα, το LEAF ενισχύεται από 5 έτη εγγύηση στα μέρη της ηλεκτρικής μετάδοσης και εγγύηση της μπαταρίας ιόντων λιθίου για 8 έτη.

Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του LEAF

Το νέο LEAF χρησιμοποιεί για την κίνησή του έναν ηλεκτροκινητήρα που προσφέρει ισχύ 150 ίππων και ροπή 32.6 kgm, αντλώντας ρεύμα από μια συστοιχία μπαταρίας ιόντων λιθίου μεγέθους 40 kWh, η οποία βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από τα καθίσματα για να μην κλέβει χώρο από το πορτ-μπαγκάζ. Για την πλήρη φόρτισή της μέσω απλής πρίζας του κοινού οικιακού δικτύου απαιτούνται 21 ώρες εφόσον η μπαταρία είναι εντελώς άδεια ή 7 ώρες και 30 λεπτά μέσω του ειδικού Wallbox. Παράλληλα και μέσω της τεχνολογίας e-Pedal, το LEAD φρενάρει και μπορεί να σταματήσει και εντελώς με τον οδηγό απλά να μειώνει την πίεση στο πεντάλ του γκαζιού, χωρίς να χρειαστεί να πιεστεί το πεντάλ του φρένου. Σε αυτή την περίπτωση μπαίνει σε ισχύ και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση, παρέχοντας επιπλέον ενέργεια στην μπαταρία.

Κάνει 100 χλμ. με 1,9 ευρώ/100 χλμ!

Ο ηλεκτροκινητήρας του LEAF αποδεικνύει στην πράξη τα πλεονεκτήματα των μοτέρ του είδους, παρέχοντας τη ροπή του ουσιαστικά από το μηδέν και, σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, κινώντας το μοντέλο της Nissan με χαρακτηριστική ευκολία. Οι επιδόσεις είναι πολύ γρήγορες (π.χ. 0-100 km/h σε 7,9 δλ.) και η προσαρμογή του συνδυασμού κινητήρα-κιβώτιο στον τρόπο οδήγησης αρκετά άμεση. Από πλευράς κατανάλωσης, εμείς κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας και κινούμενοι σε πόλη και εθνική, καταγράψαμε μια μέση τιμή 18,0 kWh/100 km. Το νούμερο αυτό μπορεί να διαμορφωθεί ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης (π.χ. κίνηση μέσα στην πόλη και με το e-Pedal σε χρήση μειώνει την κατανάλωση), ωστόσο σε κάθε περίπτωση συνεπάγεται μια εξαιρετική οικονομία κίνησης με κόστος ρεύματος μόλις 1,9 ευρώ/100 χλμ. (μέση τιμή κιλοβατώρας: 0,0946 ευρώ +13% ΦΠΑ). Παράλληλα, με αυτή την κατανάλωση η αυτονομία κίνησης με μια πλήρη φόρτιση της μπαταρίας αντιστοιχεί σε 222 χιλιόμετρα, ικανοποιώντας και με το παραπάνω τις καθημερινές μετακινήσεις του ιδιοκτήτη.

Με έμφαση στην άνεση

Μπαίνοντας για πρώτη φορά στο LEAF και πατώντας το σχετικό μπουτόν που εκκινεί τον κινητήρα, εκπλήσσει η παντελής απουσία θορύβου από το ηλεκτρικό μοτέρ – χαρακτηριστικό άλλωστε όλων των ηλεκτρικών οχημάτων. Διανύοντας τα πρώτα χιλιόμετρα μέσα στην πόλη, σίγουρα χρειάζεται μια μικρή προσαρμογή στη λειτουργία του e-Pedal (μπορεί να απενεργοποιηθεί από τον σχετικό διακόπτη στην κονσόλα), ώστε να πετύχεις τη σωστή αναλογία του πότε και πόσο να αφήσεις το γκάζι για να επιβραδύνεις και να σταματήσεις εκεί που πρέπει. Πάντως για αυτούς που θα δυσκολευτούν, το φρένο υπάρχει και λειτουργεί πολύ αποτελεσματικά, αν και η αλήθεια είναι ότι μόλις συνηθίσεις την πολύ πιο ξεκούραστη λειτουργία του e-Pedal, δύσκολα πλέον θα καταφύγεις τόσο συχνά στο πεντάλ του φρένου όσο σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Αυξάνοντας τους ρυθμούς οδήγησης, το LEAF εντείνει ακόμη περισσότερο την αίσθηση άνεσης που προσφέρει στους επιβάτες του, αφού εκτός της γενικότερης… ησυχίας που επικρατεί στο εσωτερικό του, η έξυπνα ρυθμισμένη ανάρτηση παρότι γενικά είναι «σφιχτή», δεν θα κουράσει κατά το πέρασμα από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος, ενώ και το ταξίδι γίνεται με χαρακτηριστική άνεση και ασφάλεια. Σε πιο σφιχτές διαδρομές, το LEAF δεν είναι φυσικά σπορ, όμως καταφέρνει να κινείται και πάλι με ασφάλεια και χωρίς προβληματισμούς για τον οδηγό. Το ηλεκτρικό τιμόνι πάσχει μεν από αίσθηση και πληροφόρηση, όμως είναι αρκετά εύχρηστο στις καθημερινές μετακίνησεις, κάτι πολύ σημαντικό για ένα αυτοκίνητο του είδους.

Ηλεκτρικό και πρακτικό

Ένα χαρακτηριστικό στοιχείο των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί η μειωμένη πρακτικότητά τους λόγω της ύπαρξης της συστοιχίας των μπαταριών, που κλέβει χώρο από το πορτ-μπαγκάζ τους. Αυτό, το νέο LEAF το ξεπερνά, αφού η τοποθέτηση των μπαταριών κάτω από τα καθίσματα έχει ως αποτέλεσμα να μην επηρεάζεται αρνητικά ο όγκος του χώρου αποσκευών, ο οποίος βρίσκεται στα πολύ καλά 435 λίτρα. Αντίστοιχα, αρκετά καλοί είναι οι χώροι για τους επιβάτες, με 4 ενήλικες να μπορούν να μεταφερθούν χωρίς πολλές παραχωρήσεις.

Καλοφτιαγμένο και με hi-tech στοιχεία εσωτερικό

Η σχεδίαση του εσωτερικού του LEAF δίνει έμφαση στην εργονομία και όχι στον εντυπωσιασμό. Έτσι, ο οδηγός έχει μπροστά του έναν ημι-ψηφιακό πίνακα οργάνων (διαθέτει μια μεγάλη οθόνη πληροφόρησης αριστερά του αναλογικού ταχύμετρου), αλλά και ένα σπορτίφ τιμόνι με λεπτή στεφάνη και επίπεδο κάτω τμήμα. Πάνω στην κονσόλα είναι τοποθετημένη η οθόνη αφής 7 ιντσών του συστήματος πολυμέσων, ενώ ακριβώς από κάτω της βρίσκονται οι διακόπτες για τον κλιματισμό (μπορεί να προγραμματιστεί η λειτουργία του ακόμη και μέσω χρονοδιακόπτη για να φτάσει στην επιθυμητή θερμοκρασία λίγο πριν ο οδηγός μπει στο αυτοκίνητο). Εντύπωση προκαλεί η σφαίρα-επιλογέας για το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ μαλακά και άνετα είναι τα καθίσματα των επιβατών. Ποιοτικά, τα πάντα είναι καλοβαλμένα και στιβαρά στην κατασκευή τους, όμως απουσιάζουν τα αφρώδη υλικά που θα έδιναν μια πιο premium διάσταση στην όλη κατασκευή.

Αεροδυναμική εμφάνιση

Σχεδιαστικά, το αμάξωμα του νέου LEAF τονίζει την αεροδυναμική του αυτοκινήτου (έχει πολύ χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας Cd: 0,28) και ξεχωρίζει με το αιχμηρό εμπρόσθιο τμήμα του, το οποίο ενσωματώνει τη χαρακτηριστική V-motion γρίλια της μάρκας. Προχωρώντας προς τα πίσω το αμάξωμα αποκτά πιο στρογγυλεμένες γραμμές για να βοηθήσει και τους εσωτερικούς χώρους. Στο πίσω τμήμα από την άλλη, εντύπωση προκαλούν τα τύπου «μπούμερανγκ» φώτα, αλλά και η διχρωμία άσπρου-μαύρου στην πόρτα του χώρου αποσκευυών.

Εν κατακλείδι…

Το νέο Nissan LEAF είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο του σήμερα, το οποίο χωρίς εντυπωσιασμούς προσφέρει κορυφαία άνεση και εξαιρετική οικονομία κίνησης, χωρίς παράλληλα να κάνει συμβιβασμούς πρακτικότητας. Η αυτονομία της μπαταρίας του μπορεί να καλύψει τον αγοραστή του ακόμη και για εβδομαδιαία χρήση, ενώ για το ταξίδι, τα πάντα θα εξαρτηθούν και από τις διαθέσιμες υποδομές (π.χ. μπορεί να φορτίσει το 80% της μπαταρίας του σε ειδικούς σταθμούς φόρτισης μόνο σε 40 λεπτά), που θα του επιτρέψουν να πάει παραπέρα από το ανώτατο όριο της δοκιμής μας των 220 χιλιομέτρων.